محصولات
    شرکت ها

      1. رنگ‌های پلی یورتان

      رنگ پلی یورتان در دسته رنگ های صنعتی قرار می گیرد. این نوع از رنگ ها در دسته رنگ‌های پایه رزینی دو جزئی هستند که در بیشتر موارد، به عنوان پوشش‌دهنده سطح مورد نظر استفاده می‌شوند. این رنگ‌ها در مقایسه با رنگ‌های صنعتی، در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری خشک می‌شوند و مقاومت بسیار بیشتری در برابر باران‌های اسیدی و نور خورشید دارند.

      2. انواع غلظت دهنده + کاربرد

      به موادی غلظت‌ دهنده گفته می شود که ویسکوزیته محصول مورد نظر را افزایش دهد. این غلظت دهنده‌ها هم در محصولات پایه آب و هم در محصولات پایه استفاده می‌شود. غلظت دهنده علاوه بر افزایش ویسکوزیته محصول مورد نظر تاثیرات دیگری از جمله ضد رسوب بودن، ته‌نشینی و جریان‌پذیری را نیز خواهد داشت.

      3. رزین پلی استر چیست ؟

      رزین‌های پلی استر از ترکیب اسیدهای آلی و الکل‌های چند عاملی ساخته می شوند. از جمله اسیدهای آلی که در این ترکیب استفاده می‌شوند می‌توان به فتالیک انیدریک و مائیک انیدریک اشاره کرد. رزین‌های پلی استر گرما سخت بوده است در حالی که سایر رزین‌ها گرما خشک هستند.

      4. رنگ سوله

      رنگ‌ها هر کدام کاربرد خاص خودشان را دارند، برخی از آن‌ها پوشاننده، برخی تزئین‌کننده و برخی به عنوان نگهدارنده بر روی کار اعمال می‌شوند. در ادامه با یکی از رنگ‌های پرکاربرد پوشاننده به نام رنگ سوله بیشتر آشنا خواهید شد.

      5. تیلوز چیست ؟

      تیلوز ترکیباتی غیر یونی هستند که در ساختار خود دارای سه حلقه هیدروکسیل است، این ماده از خانواده هیدروکسی متیل سلولز بوده که یک پلیمر طبیعی محسوب می‌شود. تیلوز به شکل پودری سفید رنگ یا بژ بوده و زمانی که در آب حل شود، حلقه‌های کلوئیدی تشکیل می‌دهد. این ماده به هیچ عنوان سمی نبوده اما درصد احتراق بالایی دارد به طوری که با مقدار کمی اکسید واکنش نشان می‌دهند.

      6. همه چیز در مورد حلال پلاستیک و روان کننده

      برای اولین بار بود که در سال ۱۷۷۴ گاز کلر توسط کارل شیله کشف شد، دانشمندان در ابتدا فکر می‌کردند که کلر حاوی مقدار بالایی اکسیژن است اما بعدها دریافتند که کلر خود نوعی عنصر بوده است. کلر با عدد اتمی ۱۷ و نماد  Cl  به عنوان یک اکسیدکننده قوی شناخته می‌شود و گاز بسیار سنگینی است، به طوری که استنشاق آن می‌تواند منجر به خفگی شود .

      7. پیگمنت چیست؟ انواع پیگمنت رنگی و کاربرد

      معمولا مواد رنگی به دو دسته تقسیم می‌شوند: رنگ‌ها و پیگمنت‌ها. رنگ‌ها را به راحتی می‌توان با استفاده از یک فرچه به روی کار اعمال کرد. اما پیگمنت‌ها ( Pigment ) باید برای رنگ کردن با موادی ترکیب شوند، این رنگدانه‌ها به هیچ عنوان در آب حل نخواهند شد و تنها باید با حلال مناسب و سازگار خود ترکیب شوند.

      8. اروزیل چیست؟ کاربرد و خواص اروزیل

      اروزیل (Fumed Silica ) یک ترکیب شیمیایی بوده که امروزه به نام‌های سیلیس پیروژنیک هم شناخته می‌شود. در این ترکیب مقدار بسیار زیادی سیلیس وجود دارد، اروزیل ترکیبی بسیار سبک و پرحجم است .

      9. مزایا و کاربرد پوشش نانو چیست؟

      امروزه در زمینه علم نانو پیشرفت بسیار چشمگیری در سطح کشور داشته‌ایم. به طوری که از این طریق تاکنون محصولات بسیاری با سطح کیفی مناسب تولید شده است، یکی از بیشترین استفاده‌ها از علم نانو در بخش ساختمان‌سازی است.

      10.   رنگ‌ صنعتی (کاربرد انواع رنگ های صنعتی و ساختمانی)

      رنگ، یکی از بهترین ابزار برای زیباسازی هر محیطی و هر سطحی است. در سال‌های اخیر با استفاده از فرمولاسیون‌های مختلف تناژهای رنگی بسیار متنوع و متفاوتی عرضه شده است

      11.   همه چیز درباره تالک (کاربرد انواع تالک چیست)

      تالک (Talc )یک کانی منیزیم‌دار از جنس سیلیکات است. این کانی همیشه ناخالصی‌هایی همراه خود دارد که البته کانی خالص آن هم در طبیعت وجود دارد اما بسیار کمیاب و نادر است. ناخالصی‌های همراه تالک معمولا اکسید منگنز، کوارتز، کربن و آهن بوده و به دلیل خاصیت اسیدی که دارد هر چند ضعیف در اسید حل می‌شود.

      12.   ایزوبوتانول چیست؟ (کاربردها و روش تولید ایزوبوتیل الکل)

      ایزوبوتانول (Isobutanol ) که با نام ایزوبوتیل الکل هم شناخته شده است یک ترکیب آلی است، این الکل 4 کربنه یک عامل هیدروکسی دارد و به دلیل وجود الکل در ساختارش به شدت اشتعال‌زا است، این ترکیب شیمیایی به هیچ عنوان بو و رنگ خاصی ندارد و در دمای اتاق به حالت مایع تبدیل می‌شود.

      13.   کربن اکتیو چیست ؟ روش تولید انواع کربن فعال

      کربن اکتیو (Activated carbon ) به گروهی از مواد با ساختار پوک و قدرت جذب بالا گفته می‌شود، این ماده در واقع همان نوع خام گرافیت با منافذ بسیار بالا است که تنوع بسیار بالایی هم در ساختار خود دارد. کربن اکتیو به دو صورت پودری و گرانول عرضه شده و هرکدام با توجه به خصوصیات خود کاربردهای مختلفی دارند.

      14.   کائولن – شناخت کاربرد و انواع کائولن

      کائولن (Kaolin ) یک ترکیب معدنی خاص است که به نام‌های دیگری چون کائولینیت و خاک چینی نیز شناخته می‌شود، کائولن جز کانی‌های سیلیکات آلومینیوم هیدراته است. این ماده در ابتدا به صورت سنگ از معدن استخراج می‌شود، اما شکل قابل استفاده آن به صورت پودری به رنگ خاکستری متمایل به زرد یا سفید است .

      15.   ادتا چیست ؟ – کاربرد ادتا دو سدیم

      ادتا (Edta ) که با نام اتیلن دی آمین تترا استیک اسید هم شناخته شده و از خانواده آمینو پلی کربوکسیلیک اسید است، ترکیبی شیمیایی بوده که برای نخستین بار در سال 1935 به دست یک دانشمند به نام فردیناند مونز تولید شد.

      16.   اسید فلوئوریک – مشخصات و کاربرد اسید هیدروفلوئوریک

      اسید فلوئوریک همانطور که از نامش پیداست یک ترکیب شیمیایی بوده که در دسته بندی اسیدها قرار گرفته است. با وجود اینکه اسید فلوئوریک یک ماده بسیار سمی و خورنده است و در دو نوع بدون آب و محلول در آب عرضه شده، قدرت اسیدی این ترکیب شیمیایی به حدی است که می‌توان شیشه را درون آن حل کرد

      17.   سولفات پتاسیم در بخش کشاورزی چه کاربردی دارد؟

      سولفات پتاسیم (Potassium sulfate )یک ترکیب شیمیایی بوده که عناصر مورد نیاز رشد گیاهان از جمله پتاسیم و گوگرد را درون خود جای داده است. سولفات پتاسیم به صورت پودر سفید، گرانول و کریستال‌های سفید و بی‌رنگ عرضه شده و مزه تلخ و شوری دارد.

      18.   روان کننده بتن چیست؟ – انواع روان کننده بتن

      در واقع Concrete lubricant (روان‌کننده بتن) نوعی افزودنی به بتن است که مقدار استفاده آب در ترکیب را کاهش داده و باعث تسریع در فرآیند خشک شدن ترکیب بتنی نیز می‌شود. بعلاوه این روان‌کننده از ترکیبات معدنی و مواد آلی ساخته شده و بخش عمده‌ای از مواد سازنده آن، روان‌کننده بر پایه لیگنوسولفانات بوده است و همین موضوع باعث افزایش مقاومت و استحکام بتن هم می‌شود.

      19.   انواع واتر استاپ – واتر استاپ PVC و بنتونیتی

      امروزه در صنایع ساخت ساز و ساختمانی، برای جلوگیری از عبور آب در درزهای اجـرایی و انبساطی سازه‌های بتنی واتراستاپ‌ها مــورد استفاده قرار می گیرند. هم‌چنین از گذشته دور به دلایل متفاوت فنی و اقتصادی از بتن و سازه‌های بتنی برای ذخیره، هدایت و انتقال آب استفاده شده است. در کنار استفاده‌ی گسترده از سازه‌های بتنی لزوم حفظ و نگهداری و بهینه‌سازی آن روز به روز افزایش میابد.

      20.   کلرید آمونیوم – روش تولید کلرید آمونیوم

      کلرید آمونیوم یا همان نشادر در واقع یک ترکیب غیر ارگانیک و معدنی است که به صورت کریستال‌های سفید رنگ عرضه می‌شود. این ترکیب به هیچ عنوان در اتانول حل نخواهد شد و تنها قابلیت حل شدن در آب را دارد. این ترکیب شیمیایی به دلیل وجود یون کلر خاصیت اسیدی بسیار ضعیفی دارد. معولا کلرید آمونیوم در سوزاندن زباله‌های ذغال سنگ و در اثر چگالش گازهای ناشی از آن به وجود خواهد آمد.

      21.   کربنات پتاسیم چیست؟ – کاربرد و روش تولید پتاسیم کربنات

      کربنات پتاسیم (Potassium carbonate ) علاوه بر اینکه یک ترکیب شیمیایی به شمار می‌رود از ترکیبات اصلی پتاس و خاکستر تصفیه شده نمک تارتار است. این ترکیب نمکی به دلیل فشار بخار پایینی که دارد نمی‌توان برای آن نقطه ذوب مشخصی را عنوان کرد. کربنات پتاسیم به دلیل اینکه در دمای بالا تجزیه می‌شود، جاذب قوی رطوبت هوا بوده و ظاهر آن همیشه خیس و آبکی است.

      22.   مشخصات،کاربرد و انواع پتاسیم کلرید

      پتاسیم کلرید (Potassium chloride ) در واقع یک نمک شیمیایی بوده که از ترکیب پتاسیم به همراه کلر ساخته شده است. پتاسیم کلرید به صورت دانه‌های نمکی است و به همین دلیل به راحتی در آب قابلیت انحلال پذیری پیدا می‌کند. از این نمک شیمیایی در گریدهای مختلف صنعتی و خوراکی استفاده می‌شود.

      23.   کلسیم نیترات چیست ؟- کاربرد نیترات کلسیم در کشاورزی

      کلسیم نیترات (Calcium Nitrate )، در واقع یک ترکیب معدنی بوده که از ازت نیترات به همراه یون کلسیم ساخته شده است. این ماده شیمیایی ساختار کریستالی و چهار وجهی دارد به همین دلیل رطوبت هوا را به خود جذب می‌کند. کلسیم نیترات به دلیل قابلیت انحلال‌پذیری که در آب دارد در بخش‌های مختلفی از آن استفاده می شود.

      24.   اوسرین چیست؟ ویژگی و کاربرد های اوسرین

      اوسرین یا اوسریت در واقع یک لانولین الکل تصفیه شده خالص است که به صورت موم زرد رنگ در بازار ارائه شده است، اوسرین به هیچ عنوان بو و عطری ندارد و به عنوان یک امولسیون‌کننده قوی در آب و روغن شناخته شده است. ترکیبات سازنده اوسرین به هیچ عنوان در آب و روغن جدا نمی‌شوند، به همین دلیل است که پایداری بسیاری بالایی نیز دارد.

      25.   دی اکسان چیست ؟ – کاربرد دی اکسان و روش تولید

      دی اکسان (Dioxane ) یک مایع شفاف است که در آب قابلیت انحلال‌پذیری بسیار بالایی دارد، در واقع این ماده یک حلال صنعتی به شمار می‌رود و در آزمایشگاه‌های مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دی اکسان از مواد شیمیایی مختلفی ساخته شده که در کنار فواید خود می‌تواند آسیب‌هایی را به بدن نیز وارد کند.

      26.   پروپیل بتائین چیست ؟ روش تولید و کاربرد پروپیل بتائین

      پروپیل بتائین یک سورفکتانت آمفوتری با زنجیره بسیار طولانی از اسید آمید چرب است. این ترکیب شیمیایی دارای یک سر کاتیونی و آنیونی بوده به این معنی که این ترکیب دارای دو قطب است به همین دلیل سازگاری بالایی با مواد مختلف دارد. به راحتی در آب و اتانول حل می‌شود، پروپیل بتائین اگر دارای غلظت 3 تا 20 باشد به راحتی می‌تواند با سایر سورفکتانت‌ها ترکیب شود.

      27.   آلومینیوم کلرید – مشخصات و کاربرد کلرید آلومینیوم

      آلومینیوم کلرید(Aluminum Chloride ) همانطور که از نامش پیداست از دو عنصر آلومینیوم و کلر ساخته شده و ترکیبی معدنی است که در سنگ‌ها یافت می‌شود. آلومینیوم کلرید به صورت پودری جامد و به رنگ سفید و زرد روشن عرضه می‌شود.

      28.   پلی کواترنیوم چیست؟ کاربرد انواع پلی‌کواترنیوم

      در واقع پلی‌کواترنیوم(Polyquaternium )، که نام دیگر آن پلی‌کوات است وزن مولکولی بسیار بالایی دارد و در ساختار تشکیل‌دهنده آن یک پلیمر با چند پلی مثبت وجود دارد. پلی کواترنیوم در حالت جامد به صورت پودر سفید رنگ و در حالت مایع هم بی‌رنگ و شفاف است. وزن بالای این ترکیب شیمیایی تنها به دلیل وجود پلیمرها است، پلیمرها وزن بسیار بالایی دارند.

      29.   اتیل الکل چیست ؟ انواع اتیل الکل و کاربردشان

      الکل‌ها در دسته‌بندی مواد آلی قرار دارند و به صورت طبیعی ساخته می‌شوند و به دو دسته اتانول‌ها و متانول‌ها تقسیم می‌شوند. به زبان ساده‌تر اتانول‌ها در بخش‌های مختلف پزشکی و دارویی استفاده می‌شوند و به عنوان الکل مفید نیز شناخته شده‌اند اما در مقابل؛ متانول‌ها در بخش صنعتی استفاده شده و به عنوان الکل کشنده معرفی شده‌اند.

      30.   آلانتوئین چیست ؟ کاربرد آلانتوئین برای پوست

      آلانتوئین (Allantoin) با فرمول شیمیایی C4H6N4O3 و جرم مولی ۱۵۸ ٫۱۲ یک ترکیب طبیعی و نیتروژن‌دار است. آلانتوئین به دو صورت پودری و کریستال سفید رنگ از گیاهانی چون بابونه، کامفری و جوانه گندم استخراج می‌شود.

      31.   لانولین الکل چیست؟ (عوارض و کاربرد لانولین الکل)

      لانولین الکل (Lanolin alcohol ) ترکیبی شیمیایی است که در صنعت آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. این ماده شیمیایی را با نام چربی پشم نیز می‌شناسند. به این دلیل که لانولین الکل از فرآوری غده چربی بدن حیوانات ساخته می‌شود.

      32.   پارافین جامد – کاربرد پارافین در لوازم آرایشی

      پارافین جامد( Solid paraffin ) با نام‌های دیگری چون موم پارافین و وکس پارافین شناخته می‌شود. پارافین در واقع یک هیدروکربن اشباع شده از نفت است و در دسته‌بندی آلکان‌ها قرار گرفته، پارافین جامد در ساختار خود 20 تا 40 کربن دارد. پارافین با فرمول شیمیایی CNH2N+2 در دمای اتاق حالتی جامد دارد اما اگر تحت حرارت (37 درجه) قرار بگیرد ذوب شده و ناخالصی‌هایی از آن خارج می شود.

      33.   فنوکسی اتانول چیست ؟ عوارض و کاربرد فنوکسی اتانول

      فنوکسی اتانول (Phenoxyethanol ) همانطور که از نامش پیدا است در خانواده اترها قرار دارد. این ماده شیمیایی دارای فرمول C8H10O2، شکل مایع و بی رنگ، نقطه جوش 247 °C و جرم مولی 138.16 g/mol است. فنوکسی اتانول در دمای بالای 85 درجه تجزیه می‌شود و استفاده از آن در مقایسه با سایر نگهدارنده‌ها بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی‌تر است.

      34.   ستیل الکل چیست ؟ روش تولید و کاربرد ستیل الکل

      ستیل الکل(Cetyl alcohol ) دارای فرمول شیمیایی C16H34O ، دارای 16 کربن در ساختار شیمیایی است و حالتی جامد دارد و سفید رنگ و بدون بو است. این ماده شیمیایی همانطور که از نامش پیدا است از خانواده الکل‌ها بوده و چربی بسیار بالایی دارد. از ستیل الکل در ساخت و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند.

      35.   بتائین چیست؟ {همه چیز در مورد بتائین خوراکی}

      بتائین(betaine ) در گروه اسید آمینه‌ها قرار دارد و با فرمول شیمیایی C5H11NO2 ، نقطه ذوب 301-305 ° C ، چگالی 1.00 g/mL و با حالت مایع دارای سه گروه متیل و اسید آمینه است. به دلیل وجود اسید آمینه گلایسین در ساختار بتائین، این ماده دو قطبی شده است.

      36.   بیزواکس چیست ؟ – کاربرد و روش تولید بیزواکس

      بیزواکس(Beeswax ) مومی طبیعی است که از 284 ترکیب مختلفی چون آلکان‌ها، اسیدها، استرها، پلی‌استرها و استرهای هیدروکسی ساخته شده است. در ساختار بیزواکس‌ها ترکیبات دیگری وجود دارد که بنا بر نوع زنبور و محل تولید آن متفاوت خواهند بود.

      37.   بوراکس چیست ؟ کاربرد بوراکس

      بوراکس (Borax ) یک نمک اسید بوریک است که با نام‌های دیگری چون سدیم بورات، سدیم تترا بورات و دی سدیم تترا بورات نیز شناخته می‌شود. بوراکس پودر سفید رنگی است که قابلیت انحلال‌پذیری بسیار بالایی در آب دارد و به راحتی حل می‌شود. بوراکس در واقع یک سدیم بورات طبیعی بوده و از بوریک اسید تشکیل شده که شامل نمک قلیایی، سدیم اکسید، آب و بافر است.

      38.   کربنات کلسیم چیست ؟ کاربرد انواع کلسیم کربنات

      کربنات کلسیم به صورت پودری سفید رنگ است و قابلیت انحلال‌پذیری بسیار بالایی در آب دارد اما اگر در معرض حرارت قرار بگیرد دی اکسید کربن آزاد می‌کند و به اکسید کلسیم تبدیل می‌شود. این ماده بی‌بو و بدون عطر و طعم به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی که انسان‌ها به صورت روزمره استفاده می‌کنند وجود دارد.

      39.   ماستیک {ویژگی ها، انواع و کاربرد ماستیک}

      ماستیک‌ها ( Mastic ) موادی خمیری شکلی هستند که از آن‌ها برای درزگیری و آب‌بندی کردن سطوح مختلف استفاده می‌کنند. این مواد خمیری شکل به صورت یک جزئی و دو جزئی وجود دارند و بیشتر در سطوحی فلزی و بتنی استفاده می‌شوند.

      40.   ضد جلبک چیست؟

      جلبک‌ها موجوداتی آبزی و به رنگ سبز هستند، بیشتر جلبک‌ها در آب زندگی می‌کنند اما گونه‌هایی هم هستند که در نزدیک آب می‌توانند به حسات خود ادامه دهند. جلبک‌ها موجودات ساده‌ای از خانواده کلروفیل‌ها هستند،اما با وجود شباهتی که به گیاهان دارند گیاه به شمار نمی‌روند بلکه موجوداتی زنده هستندو در بخش‌های مختلفی چون آب، روی سنگ، درختان و صخره‌ها زندگی می‌کنند.

      41.   کلر چیست ؟ – روش تولید کلر و کاربرد ها

      برای اولین بار بود که در سال 1774 گاز کلر توسط کارل شیله کشف شد، دانشمندان در ابتدا فکر می‌کردند که کلر حاوی مقدار بالایی اکسیژن است اما بعدها دریافتند که کلر خود نوعی عنصر بوده است.

      42.   بایوساید چیست ؟ کاربرد انواع بایوسایدها

      بایوسایدها (Bioside ) مواد شیمیایی و غیراکسنده‌ای هستند که که از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند، امروزه به نام‌های میکروب‌کش و باکتری‌کش هم شناخته می‌شوند. بایوسایدها در محیطی که PH آن بین 0 تا 11 باشد و در فشار psi15000 قادر به فعالیت هستند، بایوسایدها در محیط‌هایی چون آب، آب دریا، خاک، نفت و مایعات روغنی می‌توانند فعالیت کنند.

      43.   پلی الکترولیت چیست؟ کاربردهای انواع پلی الکترولیت

      در ابتدا باید بدانید که الکترولیت چیست؟ الکترولیت‌ها ترکیباتی هستند که اگر در آب ترکیب شوند با سرعت بسیار بالایی از هم جدا می‌شوند بدین گونه که هرکدام به یون‌های مثبت و منفی تقسیم می‌شوند. یکی از مهم‌ترین و بارزترین خصوصیات الکترولیت‌ها این بوده که دوست دارند از هم جدا شوند.

      44.   سدیم تری پلی فسفات چیست ؟ مشخصات،روش تولید و کاربردها

      سدیم تری پلی فسفات( Sodium triphosphate ) که به نام‌های دیگری چون تری فسفریک اسید، نمک پنتا سدیم شناخته شده، در واقع یک ترکیب معدنی بوده که امروزه در گریدهای خوراکی و صنعتی ارائه شده است. این ترکیب پلیمری به شکل جامد و سفید رنگ بوده است در صنایع مختلفی از آن استفاده می‌کنند و کاربردهای بسیار متفاوتی دارد.

      45.   آب اکسیژنه چست؟

      آب اکسیژنه (Hydrogen Peroxide ) که به نام هیدروژن پراکسید هم شناخته می‌شود، مایعی آبی رنگ، شفاف و ناپایدار است. برای پایداری بیشتر معمولا این ماده را در محلول اسیدی ضعیفی نگه می‌دارند. آب اکسیژنه در دو گرید صنعتی و خوراکی یا شیمیایی در بازار موجود بوده و بیشترین تراکم وزنی آن 35 درصد، 50 درصد، 60 درصد و 70 درصد وزنی است.

      46.   ضد رسوب چیست؟

      مواد ضد رسوب (Anti-fouling ) که به آنتی اسکالانت هم معروف‌اند، برای جلوگیری از نشست رسوبات در بخش‌های مختلف تأسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع رسوبات مواد زائدی هستند که در بخش‌های مختلف نشست کرده و ته نشین می‌شوند، این مواد ممکن است توسط آب، باد و هوا جابه‌جا شوند.

      47.   کلروفریک در تصفیه آب

      در صنعت تصفیه آب و فاضلاب، کلروفریک ( Iron III chloride ) که با عناوین دیگری همچون فریک کلراید و کلرید آهن 3 نیز شناخته می شود، به عنوان یک منعقد‌کننده قدرتمند در فرآیند تصفیه به کار می‌رود.

      48.   مشخصات،روش تولید و کاربرد تری سدیم فسفات چیست ؟

      تری سدیم فسفات(Trisodium phosphate ) یک ترکیب غیر آلی و معدنی است که به صورت کریستال‌های بی رنگ ( به شکل جامد) یا پودر سفید رنگ( به شکل مایع) وجود دارد، این ترکیب آلی قابل انحلال در آب بوده و آب را به عنوان حلال آن معرفی می‌کنند.

      49.   سولفات آلومینیوم چیست؟ کاربرد آلومینیوم سولفات

      سولفات آلومینیوم Aluminium sulfate یک نمک معدنی از خانواده سولفات­ها با فرمول Al2(SO4)3 است. ماده­ای محلول در آب است و عمدتاً به عنوان منعقدکننده در تصفیه آب آشامیدنی و واحدهای تصفیه پساب و همچنین در تولید کاغذ استفاده می­شود.

      50.   سولفات مس چیست و چگونه تولید می‌شود؟

      سولفات مس (Copper(II) sulfate ) با فرمول شیمیایی CuSO4 ترکیبی از مس و گوگرد است و به همین دلیل به نام کات کبود و زاج کبود هم شناخته می‌شود. این ترکیب معدنی و غیرآلی در آب انحلال‌پذیر است و از آب به عنوان حلال آن استفاده می‌شود.

      51.   سولفونیک اسید چیست؟ {فرمول،مشخصات و کاربرد اسید سولفونیک}

      سولفونیک اسید (acid sulphuric ) همانطور که از نامش پیدا است در خانواده کربوکسیلیک جای میگیرد، به همین دلیل از خواص اسیدی نسبتا بالایی برخوردار است. در واقع سولفونیک اسید ترکیبی از سولفور آلی با گروه آلکیل‌ها و هیدروکسیل سولفونیل بوده، این اسید به صورت مایعی قهوه‌ای رنگ عرضه شده و از آن در ساخت بسیاری از شوینده‌ها استفاده می‌شود و در دو گرید صنعتی و آزمایشگاهی نیز ارائه شده است

      52.   هیدروفلوریک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

      همانطور که از نام این اسید پیداست، عضوی از خانواده کربوکسیلیک اسیدها می‌باشد، اما با این حال قدرت اسیدی بسیار ضعیفی دارد. از طرفی با وجود این‌که قدرت اسیدی بسیار پایینی دارد، بسیار سمی بوده و نباید به هیچ عنوان در تماس با پوست دست انسان قرار بگیرد. از این اسید به نام‌های دیگری چون فلوراین یاد می‌کنند؛ به این دلیل که در اصل فلوریک اسید یک فلوراید هیدروژن در آب بوده است.

      53.   سولفونیک اسید چیست؟ {فرمول،مشخصات و کاربرد اسید سولفونیک}

      از این اسید در بخش دارویی و درمانی استفاده فراوانی می‌شود، برای ساخت داروهای آنتی باکتریال همچون داروهای سلفا از سولفونیک اسید استفاده می‌کنند .

      سولفونیک اسید به دلیل خاصیت اسیدی نسبتا بالایی که دارد به راحتی چربی و آلودگی را از بین می‌برد به همین دلیل است که در ترکیبات پاک‌کننده‌هایی چون شیشه پاک‌کن، پاک کننده سطوح و…. از این اسید استفاده شده است.

      54.   هیومیک اسید چیست ؟ ویژگی و روش تولید هیومیک اسید

      خانواده کربوکسیلیک اسیدها بسیار متنوع و گسترده هستند، هیومیک اسید( humic-acid ) هم یکی از اعضای این خانواده بوده که با خاصیت اسیدی که دارد در بسیاری از صنایع از آن استفاده می‌شود. در واقع هیومیک اسید یک ترکیب آلی محسوب می‌شود. این اسید به رنگ قهوه‌ای تیره است و ساختار بسیار پیچیده و گسترده‌ای دارد به همین دلیل است که به راحتی در آلکالین‌ها حل می‌شود.

      55.   نیتریک اسید چیست و چگونه تولید می‌شود؟

      نیتریک اسید (Nitric acid ) برخلاف سایر اسیدها که ترکیبی آلی هستند، ترکیبی معدنی به شمار می‌رود که به دلیل داشتن خواص اسیدی عضوی از خانواده کربوکسیلیک اسیدها محسوب می‌شود. نیتریک اسید بسیار خورنده و سمی بوده و درصد اسید موجود در آن نسبتاً بالا است.

      56.   بوریک اسید چیست؟

      خانواده کربوکسیلیک اسیدها بسیار گسترده و وسیع است، بوریک اسید که نام دیگر آن بوراسیک اسید است نیز نوعی کربوکسیلیک اسید به شمار می‌رود. از این اسید بیشتر به عنوان ضدعفونی کردن و گندزدایی سطوح استفاده می‌شود به همین دلیل خواص اسیدی نسبتا بالایی دارد.

      57.   کاربرد های اسید فسفریک

      اسید فسفریک یا Phosphoric Acid با نام‌های دیگر اورتو فسفریك اسید، محلول اسید فسفریك، اسید فسفر و فسفریك اسید شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی آن به صورت H3PO4 می‌باشد. ماده‌ای معدنی، اسیدی، بی بو و بی‌رنگ شامل فسفروس یا اتم فسفر است.

      58.   اسید فرمیک چیست؟ مشخصات و کاربرد فرمیک اسید

      اسید فرمیک همانطور که از نامش پیدا است در دسته‌بندی کربوکسیلیک اسیدها قرار گرفته و خاصیت اسیدی بسیار ضعیفی دارد. اسید فرمیک ( formic acid ) را به نام‌های دیگری چون متانوئیک اسید، هیدروژن کربوکسیلیک اسید، فرمیلیک اسید و جوهر مورچه نیز می‌شناسند.

      59.   اسید اگزالیک چیست؟

      اسید اگزالیک به دلیل داشتن پیشوند اسید و ساختار مولکولی خود یکی از ساده‌ترین اسیدها در دسته‌بندی کربوکسیلیک اسیدها بوده و به عنوان یک ترکیب آلی شناخته می‌شود. این اسید با نام اسید اتاندیونیک اسید نیز قابل شناسایی است. اسید اگزالیک جز آن دسته از اسیدهایی است که در آب حل می‌شود و در دو بخش صنعتی و خوراکی قابل استفاده است.

      60.   اسید اولئیک چیست؟

      اسید اولئیک (Oleic acid ) ماده‌ای است که در تمامی زمینه‌ها اعم از بهداشتی و آرایشی، خوراکی، دارویی و درمانی و در بخش‌های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بسیاری از مواد غذایی از جمله انواع روغن‌ها، مغزها، کره، تخم مرغ، آجیل، پنیر، گوشت و دانه‌های چرب اسید اولئیک نقش بسیار پررنگی دارد. اما استفاده از آن در ساخت روغن‌های گیاهی و خوراکی از جمله روغن‌های زیتون، کلزا و هسته انگور امروزه به شدت رایج شده است.

      61.   اسید سولفوریک چیست؟

      اسید سولفوریک (Sulphuric Acid )، در واقع یک اسید بسیار قوی، پرکاربرد و مهم در جهان شیمی بوده که به نام‌های دیگری چون اسید سولفین، اسید باتری و جوهر گوگرد شناخته می شود. از ترکیبات تشکیل دهنده این اسید می‌توان به سولفور، هیدروژن و اکسیژن اشاره کرد که از سه ماده اصلی این اسید به شمار می‌روند.

      62.   اسید بنزوئیک چیست؟

      اسید بنزوئیک (Benzoic acid )یک اسید بسیار ضعیف از خانواده کربوکسیلیک اسیدها بوده و به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان از طریق فرآیند طبیعی بوجود خواهد آمد، اسید بنزوئیک‌ها به صورت دانه‌های کریستالی هستند که از نمک‌های موجود در آن به عنوان نگه‌دارنده موادغذایی استفاده می‌کنند و یکی از مهم‌ترین اسیدها در سنتز مواد آلی به شمار می‌رود.

      63.   اسید استیک چیست؟

      ممکن است نام اسید استیک ( acetic acid ) در ابتدا برایتان آشنا باشد، از این ماده شیمیایی در صنایع بسیاری استفاده می‌شود، به طوری که ممکن است اکنون در خانه انواع مختلف اسید استیک در دسترستان باشد و یا در محل کار از آن استفاده کنید اما تا به حال متوجه آن نشده باشید.

      64.   اسید استئاریک چیست؟ (روش تولید و کاربرد استئاریک اسید)

      اسید استئاریک (stearic-acid ) یکی از شایع‌ترین اسیدهای چرب و بسیار ضعیف است که امروزه به عنوان یک چربی کاملا اشباع شده شناخته می‌شود. اسید استئاریک از ترکیب با اسید پالمتیک به وجود آمده و در مقایسه با سایر چربی‌ها میزان کلسترول کمتری دارد، این ماده به هیچ عنوان در آب حل نمی‌شود.

      65.   بتن خود تراز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

      بتن خود تراز نوعی ملات بتنی است که به منظور ترمیم و بازسازی سطوح، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ملات همان‌طور که از نامش پیداست، از قابلیت خود تراز شوندگی در سطوح مختلف برخوردار است.

      66.   سخت کننده بتن (ویژگی و کاربرد پودر سخت کننده بتن)

      همواره بتن یکی از مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی است و استفاده از آن در هرسازه‌ای طول عمر سازه را افزایش می‌دهد، اما بتن هم مانند سایر مصالح ساختمانی بعد از مدتی ممکن است در معرض عوامل مخرب محیطی، فرسایش، ترک‌های زیر و فشارهای خارجی قرار بگیرد و مقاومت و استحکام آن کاهش پیدا کند.

      67.   کفپوش اپوکسی چیست؟

      کفپوش اپوکسی (Epoxy flooring ) ماده‌ای دو جزئی از جنس پلیمر است که بعد از خشک شدن حالت شفاف و شیشه‌ای پیدا می‌کند. این محصول از دو ماده به نام‌ رزین اپوکسی و هاردنر ساخته شده است که باید با اندازه‌های دقیق و مشخص، به شیوه صحیح با هم ترکیب شوند.

      68.   آ‌ب بند چیست؟ (کاربرد و انواع آب بند بتن)

      به منظور جلوگیری از نفوذ آب و سایر سیالات مایع به درون سازه بتنی و بتن از آب بند ( Sealing ) استفاده میکنند. آب بند مانع از نفوذ آب به درون بتن می‌شود، در نتیجه مقاومت و استحکام سازه بتنی را افزایش می‌یابد، امروزه روش‌های مختلف و متنوعی از آب بندی ارائه شده که هرکدام بنابر سطحی که مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار متفاوت عمل خواهند کرد

      69.   ملات پایه سیمانی چیست؟ ( کاربرد و مزایا استفاده از ملات پایه سیمان)

      هر سازه‌ای متناسب با مواد و مصالحی که در ساخت آن استفاده می‌شود عمر مفید متفاوتی دارد، معمولا سازه‌هایی که از بتن در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود عمر مفید بسیار طولانی‌تری دارند البته در صورت اضافه کردن مواد روان‌کننده و ابر روان‌کننده به بتن مقاومت و استحکام آن بیشتر خواهد شد در غیر اینصورت همانند سایر مصالح ساختمانی دیگر است.

      70.   گروت چیست ؟

      گروت (grout ) مواد افزودنی برپایه سیمان، آب، الیاف پلی‌پروپیلن و ماسه است که با اعمال به روی سطح مورد نظر تمامی منافذ، ترک‌ها و حفره‌های بزرگ و کوچک را پر خواهد کرد و مقاومت سازه مورد نظر را در برابر عوامل مخرب محیطی به شدت افزایش خواهد داد.

      71.   واتر استاپ پی‌ وی‌ سی – 10 مزیت واتر استاپ PVC

      واتر استاپ‌ها (water stop ) از ورود و نفوذ آب به داخل درزها و شکاف‌های بتن جلوگیری می‌کنند و بیشتر در ساخت سازه‌های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، این نوارهای زرد رنگ در سایزها و مدل‌های مختلف بنابر کاربردی که دارند استفاده می‌شوند.

      72.   نفوذگر سیمانی چیست؟ مزایا و کاربرد نفوذگر سیمانی

      برای آب‌بندی بتن و جلوگیری از ورود آب به درون بتن یا سازه از مواد مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این مواد آ‌ب‌بندی، نفوذگر سیمانی است. نفوذگر سیمانی ( Cement penetrator )، بر پایه سیمان و مواد معدنی ساخته شده و مانع از نفوذ آب و سایر سیالات به درون بتن و سازه‌های بتنی می‌شود.

      73.   گروت اپوکسی چیست؟

      گروت از موادی چون سیمان، الیاف پلی پروپیلن و دانه‌های ماسه ساخته شده است، گروت مانع از نفوذ آب و سایر سیالات و مایعات به درون سازه خواهد شد و تمام حفره‌ها و ترک‌های کوچک و بزرگ را پرخواهد کرد. گروت‌ها انواع مختلفی دارند از جمله گروت سیمانی، گروت اپوکسی، گروت نانو و گروت منبسط شونده.

      74.   مشخصات،مزایا و کاربرد ملات آب‌ بند

      ملات آب‌ بند (Sealing mortar ) را به منظور جلوگیری از نفوذ آب به سازه و محافظت از آن در برابر رطوبت استفاده می‌کنند، ساختار این ملات بر پایه سیمان بوده و از موادی چون سیمان و ماسه تشکیل شده و خاصیت چسبندگی فوق‌العاده بالایی دارند.

      75.   هاردنر اپوکسی چیست؟

      هاردنر اپوکسی، (Epoxy hardener) یک ماده جدانشدنی از اپوکسی بوده و مانند یک کاتالیزر باعث به عمل آمدن اپوکسی در هر دمایی خواهد شد. به طور کلی رزین‌های اپوکسی برای سفت شن و عمل آمدن به مواد خشک کن (هادنر) نیاز دارند، هاردنر اپوکسی بر پایه موادی چون فنالکامین‌ها هستند و به منظور خشک شدن و عمل آوردن اپوکسی در دمای بالا، پایین و در رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد .

      76.   کاربرد و ۸ مزیت واتر استاپ هیدروفیلی

      به صورت کلی؛ برای جلوگیری از نفوذ آب و سایر سیالات به درون بتن و سازه‌های بتنی از واتراستاپ یا آب‌بند استفاده می‌شود. واتراستاپ با طولانی‌تر کردن مسیر حرکت آب در طول سازه از ورود آن به بتن جلوگیری می‌کند. واتراستاپ‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به سطح و شکل سازه مورد نظر باید انتخاب شوند. واتر استاپ‌ هیدروفیلی، پی‌وی‌سی و بنتونیتی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها است.

      77.   واتراستاپ بنتونیتی چیست؟

      واتراستاپ‌ها نوارهای پلاستیکی هستند که از ورود آب و مایعات دیگر به درون بتن و سازه‌های بتنی جلوگیری می‌کنند. این نوارها با طولانی‌تر کردن مسیر حرکت آب، درصد نفوذ آن را به داخل بتن به شدت کاهش می‌دهند. واتراستاپ‌ها انواع مختلفی دارند که از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به واتراستاپ بنتونیتی، واتراستاپ هیدروفیلی و واتراستاپ پی‌وی‌سی اشاره کرد.

      78.   ترمیم کننده بتن چیست؟

      ترمیم کننده بتن ( Concrete repair ) از جمله مواد پر کننده بتن است که با استفاده از آن می‌توان به ترمیم و بازسازی سطوح بتنی پرداخت.

      79.   پودر میکروسیلیس چیست؟ – کاربرد پودر میکروسیلیکا

      پودر میکروسیلیس Microsilica powder  یک ترکیب پوزولانی و یکی دیگر از افزودنی‌ها به ترکیب بتنی است که باعث استحکام بیشتر بتن شده و تمامی حفره‌های کوچک داخل بتن را پر می‌کند، به همین دلیل بیشتر مناسب برای ساخت بتن‌های تزئینی می‌باشد که در بخش نما سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

      80.   نانو سیلیس چیست و چه تأثیری در مقاومت بتن دارد؟

      نانو سیلیس (Nano Silica ) که به نانو ذرات سیلیکا هم معروف است، یکی دیگر از افزودنی‌ها به ترکیب بتنی می‌باشد که همانند میکروسیلیکا بر پایه یک ترکیب پوزولانی تشکیل شده است. این ماده در افزایش مقاومت و استحکام بتن نقش بسیار مهمی دارد؛ به طوری که با افزایش نانو سیلیس به ترکیب ماسه برای ساخت بتن، استحکام و مقاومت آن در مقایسه با یک بتن معمولی افزایش پیدا خواهد کرد.

      81.   پودر میکروسیلیس چیست؟ – کاربرد پودر میکروسیلیکا

      پودر میکروسیلیس Microsilica powder  یک ترکیب پوزولانی و یکی دیگر از افزودنی‌ها به ترکیب بتنی است که باعث استحکام بیشتر بتن شده و تمامی حفره‌های کوچک داخل بتن را پر می‌کند، به همین دلیل بیشتر مناسب برای ساخت بتن‌های تزئینی می‌باشد که در بخش نما سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

      82.   روان کننده بتن چیست؟ – انواع روان کننده بتن

      در واقع Concrete lubricant (روان‌کننده بتن) نوعی افزودنی به بتن است که مقدار استفاده آب در ترکیب را کاهش داده و باعث تسریع در فرآیند خشک شدن ترکیب بتنی نیز می‌شود. بعلاوه این روان‌کننده از ترکیبات معدنی و مواد آلی ساخته شده و بخش عمده‌ای از مواد سازنده آن، روان‌کننده بر پایه لیگنوسولفانات بوده است و همین موضوع باعث افزایش مقاومت و استحکام بتن هم می‌شود.

      83.   فوق روان کننده دیرگیر بتن چیست؟

      فوق روان کننده دیرگیر بتن ( Delayed superplasticizer ) از جمله مواد افزودنی دیر گیر به ترکیب بتن بوده که بر پایه پلی‌نفتالین سولفونات ساخته شده است و اگر به ترکیب بتنی اضافه شود، مقدار جذب آب را در ترکیب به شدت کاهش می‌دهد و زمان خشک شدن و گرفته شدن بتن را هم به تأخیر می‌اندازد.

      84.   روان کننده زودگیر چیست؟

      روان کننده زودگیر ( Instant concrete lubricant ) یکی دیگر از مواد افزودنی به ترکیب بتنی است. با اضافه شدن روان کننده‌ بتن زودگیر یا فوری به ترکیب، علاوه بر اینکه حجم آب مورد استفاده کاهش پیدا می‌کند، مدت زمان خشک شدن بتن نیز کوتاه می ‎‌شود.

      85.   ابر روان کننده پلی کربوکسیلاتی

      از دیگر مواد افزودنی به بتن که در شرایط بسیار ویژه برای بتن‌های خاص استفاده می‌شود، روان کننده ها ( Concrete lubricant ) و فوق روان کننده ها، مانند ابر روان کننده پلی کربوکسیلاتی، می‌باشند.

      86.   ژل میکروسیلیس چیست ؟ نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس

      ژل میکروسیلیس (Microsilica gel )،محصولی است که در راستای افزایش طول عمر و جلوگیری از ورود آب، در ساخت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که امروزه به منظور افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل مخرب فیزیکی، شیمیایی،محیطی و حتی عوامل داخلی خود بتن از مواد افزودنی نظیر این ژل در ساخت بتن استفاده می‌کنند.

      87.   راهنمای گرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

      اغلب واکنش‌های شیمیایی که در محیط‌های غیرآبی انجام می‌شوند، حتی به حضور مقادیر بسیار کم آب نیز حساس هستند. بنابراین در چنین شرایطی توصیه می‌شود از مواد شیمیایی این دسته استفاده نمائید.

      88.   لورامید چیست و چه کاربردهایی دارد؟

      ماده ی diethanolamine (لورامید) که فرمول شیمیایی آن C ۱۲H ۲۵ NO  است ، نام تجاری کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید است که  به عنوان عامل تولید کننده و تثبیت کننده ی کف در مواد شوینده ( صابون ها و شامپو ها و … ) و صنایع آرایشی بهداشت مورد استفاده قرار می گیرد .

      89.   پودر میکروسیلیس چیست؟ – کاربرد پودر میکروسیلیکا

      پودر میکروسیلیس Microsilica powder  یک ترکیب پوزولانی و یکی دیگر از افزودنی‌ها به ترکیب بتنی است که باعث استحکام بیشتر بتن شده و تمامی حفره‌های کوچک داخل بتن را پر می‌کند، به همین دلیل بیشتر مناسب برای ساخت بتن‌های تزئینی می‌باشد که در بخش نما سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

      90.   تفاوت روان کننده بتن با فوق روان کننده و ابر روان کننده

      یکی از خاصیت های اصلی، مهم و کاربردی بتن، روان بودن آن است. هنگامی که مخلوط بتن همگن شده به صورت پنوماتیک پاشیده یا ریخته می شود حتی در صورت حفظ مقاومت اولیه در برابر فشرده سازی حتی سطوح ناهموار که دارای خلل و فرج و قسمت هایی است که دسترسی به آن آسان نیست را هم به راحتی پر می کنند و می چسباند و به این وسیله می تواند باعث افزایش بیشتر مقاومت در سازه شوند

      91.   کاربرد،انواع و روش تولید سوربیتول

      سوربیتول(Sorbitol ) یک الکل قندی پلی هیدریک و غیر فرار است. از نظر شیمیایی پایدار است و به راحتی توسط هوا اکسید نمی شود . به راحتی در آب ، اتانول داغ ، متانول و چند حلال دیگر قابل حل است. سوربیتول به طور گسترده در بسیاری از میوه ها وجود دارد .

      92.   ایزوپروپیل الکل چیست؟ – 9 کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنعت

      ایزوپروپیل الکل یا IPA 99٪ ، یک مایع شفاف ، بی رنگ و قابل اشتعال است و بوی مشخص و تندی دارد . از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است ، فاقد مواد آلوده کننده ی هوا است و سمی تر از متانول است ، مدت طولانی است که به عنوان یک حلال در سطح جهانی شناخته شده است.

      93.   گلیسرین چیست ؟ – ۸ کاربرد گلیسرین 

      گلیسیرین یک الکل قندی با فرمول شیمیایی C3H8O3 است. اگرچه این به طرز چشمگیری شبیه به ساختار ایزوپروپیل الکل است ، این دو ترکیب بسیار با هم متفاوت هستند . از نظر جسمی ، گلیسیرین مایع بی رنگ و غیر سمی است که با طعم شیرین آن مشخص می شود

      94.   پتاسیم یدید (مشخصات،کاربرد و روش تولید یدید پتاسیم)

      پتاسیم یدید با نام‌های تجاری و آزمایشگاهی مثل یدید پتاسیم، پتاسیم یدید، یدور پتاسیم، پتاسیم یداید،کالیم یدید، پتید، پودر سفید رنگ و knollide، Thyroshield ، ThyroSafe، SSKI ، iOSAT  شناخته می‌شود.

      95.   10 کاربرد آب ژاول

      آب ژاول با اسامی تجاری دیگری مثل هیپوکلریت سدیم،اکسید کلرید سدیم، اکسی کلرید سدیم،بلیچ، واروکینا، آموکینا، وایتکس و سفیدکننده شناخته می‌شود

      96.   فرمالدهید چیست؟ تفاوت فرمالدهید و فرمالین

      (فرمالدهید) نام‌های دیگر آن، فرمالین، متانال، متیلن اکسید و متیل آلدهید می‌باشد. فرمول مولکولی آن CH2O است و دارای گروه عاملی کربونیل ( C=O ) می‌باشد. فرمالدهید یک مولکول مسطح و به شکل مثلث است.

      97.   کاربرد های اسید فسفریک

      اسید فسفریک یا Phosphoric Acid با نام‌های دیگر اورتو فسفریك اسید، محلول اسید فسفریك، اسید فسفر و فسفریك اسید شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی آن به صورت H3PO4 می‌باشد.

      98.   مشخصات،خواص و کاربرد الکل ها

      طبق شواهد باستان شناسی، انسان در حدود ده هزار سال پیش با الکل آشنا شده ولی نمیدانسته که این ماده چه چیزی است و چگونه می‌تواند آن را تولید کند! در حدود دو هزارسال پیش از میلاد مسیح، الکل را در هندوستان تقطیر می‌کردند.

      99.   سدیم هیدروکسید چیست؟ -کاربرد ها و روش تولید سود پرک

      Sodium hydroxide (سدیم هیدروکسید) یا سودسوزآور ترکیبی معدنی با فرمول شیمیایی NAOH ، سفید رنگ و جامد است. به شدت رطوبت و دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب می‌کند، از این رو برای حمل و نگهداری باید مراقبت‌های لازم را به عمل آورد. برای مثال درون کیسه‌های مخصوص دو لایه و لمینت‌دار دو جداره از جنس پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن بسته‌بندی می‌شوند.

      100.   ضدعفونی کننده چیست ؟ راهنمای استفاده از ضدعفونی کننده

      ضد عفونی کننده ها با اثر روی باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها ارگانیسم آنها را از بین میبرند، در انتخاب ماده ضد عفونی کننده سطوح، فاکتورهای مهمی وجود دارد. برخی از این ویژگی‌های مهم در انتخاب كردن مواد ضدعفونی‌كننده مناسب با سطح شامل موارد ذیل می‌باشد.

      101.   رزین اپوکسی چیست؟

      Epoxy (اپوکسی) به ماده شيميايي گفته‌ مي‌شود  كه در آن یک اتم اکسیژن با دو اتم کربن دیگر متصل مي‌باشد. ساده ترین  نوع اپوکسی، دارای یک ساختمان حلقوی سه عضوی بوده که اصطلاحاً به آن” ۱ و ۲ اپوکسی” یا ” آلفا اپوکسی” گفته می‌شود. در شكل، ساختار شيميايي يك اپوكسي ايده‌آل را مي‌بينيد كه ساده‌ترين مشخصه يك مولكول پيچيده اپوكسي را دارد.

      102.   سولفات آلومینیوم چیست؟ کاربرد آلومینیوم سولفات

      سولفات آلومینیوم Aluminium sulfate یک نمک معدنی از خانواده سولفات­ها با فرمول Al2(SO4)3 است. ماده­ای محلول در آب است و عمدتاً به عنوان منعقدکننده در تصفیه آب آشامیدنی و واحدهای تصفیه پساب و همچنین در تولید کاغذ استفاده می­شود.

      103.   استون چیست؟ فرمول شیمیایی و کاربرد های استون

      شاید اولین باری که اسم استون را شنیدید، کودکی بودید که مادرتان از شما خواسته بود تا لاک پاک‌کن را برای او بیاورید.فرمول شیمیایی استون CH3)2CO ) ماده‌ای آلی است که توسط متابولیسم بدن به طور طبیعی تولید شده و تقریبا در هر خانه‌ای به عنوان ماده اولیه لاک پاک‌کن پیدا می‌شود؛ با این وجود استفاده اصلی آن در صنعت به عنوان حلال و پاک‌کننده در آزمایشگاه‌ها است.

      104.   4-نیتروبنزآلدهید چیست؟

      4-نیتروبنزآلدهید (4- Nitrobenzaldehyde) یا p-Nitrobenzaldehyde یک ترکیب شیمیایی آروماتیک آلی و عضو خانواده نیتروبنزن‌ها است.

      105.   همه چیز درباره‌ی دیمدون

      دیمدون (Dimedone) یا Cyclomethone یک ترکیب شیمیایی چرخه‌ای دی‌کتون است، بدین معنا که در این ترکیب شیمیایی، یک گروه عاملی شامل؛ دو گروه کتونی وجود دارد. این کریستال‌های سفید و زردرنگ همچنین به اسم‌های 5,5- Dimethylcyclohexane-1,3-dione 4   و 5,5- dimethyl-1,3-cyclohexanedione شناخته می‌شود.

      106.   مشخصات،روش تولید و کاربرد ایزوپروپیل استات

      ایزوپروپیل استات مایعی بی رنگ با بویی خاص شبیه بوی میوه می‌باشد. یک ترکیب ارگانیک است که محصول استرینگ اسید استیک و ایزوپروپانول است. فرمول مولکولی این استر C5H10O2 یا ( (CH3)2CHCOOCH3 ) و وزن مولکولی آن 102.13 گرم بر مول می‌باشد.

      107.   گلوکونات سدیم چیست؟

      گلوکونات سدیم نوعی قند است، قندی که هم در ساخت ساختمان و سیمان‌کاری و هم در تولید مواد شوینده و مواد بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود. در ادامه درباره خواص این ماده، نحوه نگهداری و ایمنی کار با آن مطالبی شرح داده‌ایم.

      108.   مشخصات،مزایا و کاربرد چسب پلی اورتان

      چسب پلی اورتان (Polyurethane Adhesives ) که به طور خلاصه PUR و یا گاهی PU نامیده می‌شود نوعی از چسب است که پلیمری متشکل از واحدهای زنجیره آلی و متصل به اورتان و یا کاربامات‌ها است و در صنایع تجاری مختلف و همچنین در وسایل سرگرمی و صنایع دستی به کار می‌رود.

      109.   همه چیز در مورد کربوکسی متیل سلولز

      کربوکسی متیل سلولز، سلولز گام یا صمغ سلولز یکی از مشتقات سلولز است. در این ماده که به اختصار CMC نامیده می‌شود، گروه‌های کربوکسی متیل به برخی از گروه‌های هیدروکسیل مونومرهای سلولز یعنی گلوکوپیرانوزها متصل شده‌اند.

      110.   روان کننده بتن چیست؟ – انواع روان کننده بتن

      در واقع Concrete lubricant (روان‌کننده بتن) نوعی افزودنی به بتن است که مقدار استفاده آب در ترکیب را کاهش داده و باعث تسریع در فرآیند خشک شدن ترکیب بتنی نیز می‌شود. بعلاوه این روان‌کننده از ترکیبات معدنی و مواد آلی ساخته شده و بخش عمده‌ای از مواد سازنده آن، روان‌کننده بر پایه لیگنوسولفانات بوده است و همین موضوع باعث افزایش مقاومت و استحکام بتن هم می‌شود.

      111.   ژل میکروسیلیس چیست ؟ نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس

      ژل میکروسیلیس (Microsilica gel )،محصولی است که در راستای افزایش طول عمر و جلوگیری از ورود آب، در ساخت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که امروزه به منظور افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل مخرب فیزیکی، شیمیایی،محیطی و حتی عوامل داخلی خود بتن از مواد افزودنی نظیر این ژل در ساخت بتن استفاده می‌کنند. درواقع روان‌کننده‌ها و ژل‌ها، افزودنی‌هایی هستند که علاوه بر حفظ مقاومت بتن در برابر عوامل مخرب، طول عمر آن را افزایش می‌دهند و عمر مفید بتن را به حداکثر مقدار ممکن می‌رسانند.

      112.   واتر استاپ چیست؟

      امروزه در صنایع ساخت ساز و ساختمانی، برای جلوگیری از عبور آب در درزهای اجـرایی و انبساطی سازه‌های بتنی واتراستاپ‌ها مــورد استفاده قرار می گیرند.هم‌چنین از گذشته دور به دلایل متفاوت فنی و اقتصادی از بتن و سازه‌های بتنی برای ذخیره، هدایت و انتقال آب استفاده شده است.

      113.   همه چیز درباره‌ی دی اتانول آمین

      دی اتانول آمین که معمولاً با نام اختصاری‌اش یعنی DEA شناخته می‌شود، ترکیبی آلی بوده که یک آمین نوع دوم و یک دی‌اُل یا دی الکل به حساب می‌آید. دی الکل به ترکیب شیمیایی گفته می‌شود که در ساختار خود دو گروه هیدروکسیل دارد. مانند آمین‌های دیگر، دی اتانول آمین نیز خاصیت بازی داشته و یک باز ضعیف به حساب می‌آید.

      114.   آسکوربیک اسید چیست؟ (همه چیز درباره اسید آسکوربیک)

      آسکوربیک اسید ترکیبی آلی با فرمول C6H8O6 است که در گذشته هگزورونیک اسید نامیده می‌شد. این ترکیب، جامد سفید رنگی است که البته در صورت وجود ناخالصی در برخی نمونه‌ها به رنگ زرد می‌زند. آسکوربیک اسید به خوبی در آب حل می‌شود و محلول اسیدی ضعیفی ایجاد می‌کند. همچنین عامل کاهنده‌ی ضعیفی به شمار می‌رود.

      115.   مواداولیه،کاربرد و فرمول شیمیایی ضدیخ

      خیلی‌ها در این فکر هستند که استفاده از آب در رادیاتور خودرو مقرون به‌صرفه‌تر از ضد یخ است، اما با توجه به املاح و ترکیبات موجود در آب و همچنین ظرفیت دمایی آن به کار گیری آب به جای ضد یخ چندان هم علمی و مقرون به‌صرفه به نظر نمی‌رسد!

      116.   مواداولیه،کاربرد و فرمول شیمیایی ضدیخ

      کیفیت ضد یخ ها با هم متفاوت است. از آنجایی‌که توجه به مسائل زیست محیطی در جهان و اعمال کنترل‌های سفت و سخت بر این موضوع رو به افزایش است، شرکت‌های مختلف در سراسر جهان در رقابت هستند تا در عین تولید ضدیخ باکیفیت، از آسیب‌زایی شیمیایی و زیست محیطی آن نیز بکاهند.

      117.   گوارگام (همه چیز درباره تولید،کاربرد و ویژگی های صمغ گوار)

      صمغ گوار یا گوارگام که به آن گواران هم می‌گویند، یک پلی ساکارید گالاتومانان است که از لوبیای گوار استخراج می‌شود. گوارگام دارای ویژگی غلظت‌دهندگی و پایدارکنندگی است، لذا در صنایع غذایی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

      118.   اسید سولفوریک چیست؟

      فرمول شیمیایی اسید سولفوریک H2SO4 بوده و نقطه جوش بسیار بالایی دارد؛ به طوری که مولکول‌های آن می‌توانند به راحتی پیوندهای هیدروژنی برقرار کنند. قدرت اسیدی آن 0.5 است، که این عدد مقدار بالای اسید را نشان می‌دهد و در دسته‌بندی اسیدهای معدنی قرار می‌گیرد.

      119.   تری استین چیست؟ کاربرد های گلیسرین تری‌ استات

      تری استین یا گلیسرین تری‌ استات نام‌های رایج تری گلیسرید ۱،۲،۳- تری‌اسیدوکسی پروپان هستند. همانطور که از نام این ماده برمی‌آید، یک تری استر از ترکیب گلیسرول و یک عامل استیله‌کننده مانند استیک اسید و استیک انیدرید است. برای آشنایی بیشتر با اسید استیک می توانید به مقاله ی اسید استیک – تاریخچه، ویژگی ها، کاربردها مراجعه کنید).

      120.   آب ژاول چیست؟ خواص و روش های تولید اب ژاول

      آب ژاول، بلیچ، سفیدکننده و یا وایتکس همه اشاره به یک معنی دارند و آن معنی چیزی نیست جز سفید کردن و گندزدایی که بیشتر در مورد پارچه‌ها و لباس‌ها به کار می‌رود. البته آب ژاول تنها لغتی مصطلح در ایران است و در اکثر دنیا از واژه Bleach برای سفیدکننده استفاده می‌شود.

      121.   سدیم تری پلی فسفات چیست ؟ مشخصات،روش تولید و کاربردها

      سدیم تری پلی فسفات( Sodium triphosphate ) که به نام‌های دیگری چون تری فسفریک اسید، نمک پنتا سدیم شناخته شده، در واقع یک ترکیب معدنی بوده که امروزه در گریدهای خوراکی و صنعتی ارائه شده است. این ترکیب پلیمری به شکل جامد و سفید رنگ بوده است در صنایع مختلفی از آن استفاده می‌کنند و کاربردهای بسیار متفاوتی دارد. از جمله ترکیبات اصلی در ساخت این پلیمر نمک سدیم پلی فسفات، پنتا آنیون و اسید تری فسفریک بوده است.

      122.   اسید سیتریک چیست؟ آشنایی با اسید سیتریک خشک و آبدار

      اسید سیتریک با فرمول شیمیایی C6H8O7 اسید آلی ضعیفی است که در دو نوع خشک و آبدار ( آنهیدرات و مونو هیدرات) تهیه شده و به طور طبیعی در مرکبات وجود دارد.

      123.   فنول چیست؟ ۱۰ کاربرد فنول

      فنول که از اتصال یک گروه هیدروکسیل و یک حلقه بنزنی تشکیل شده، یکی از ترکیبات ساده آلی است. این ماده به نام‌های هیدروکسی بنزن( hydroxyl benzene ) و کربولیک اسید ( carbolic acid ) نیز شناخته می‌شود. فنول خالص به شکل جامدی سفید رنگ دیده می‌شود.

      124.   آب اکسیژنه چست؟

      آب اکسیژنه (Hydrogen Peroxide ) که به نام هیدروژن پراکسید هم شناخته می‌شود، مایعی آبی رنگ، شفاف و ناپایدار است. برای پایداری بیشتر معمولا این ماده را در محلول اسیدی ضعیفی نگه می‌دارند. آب اکسیژنه در دو گرید صنعتی و خوراکی یا شیمیایی در بازار موجود بوده و بیشترین تراکم وزنی آن 35 درصد، 50 درصد، 60 درصد و 70 درصد وزنی است.

      125.   استون چیست؟ فرمول شیمیایی و کاربرد های استون

      شاید اولین باری که اسم استون را شنیدید، کودکی بودید که مادرتان از شما خواسته بود تا لاک پاک‌کن را برای او بیاورید.فرمول شیمیایی استون CH3)2CO ) ماده‌ای آلی است که توسط متابولیسم بدن به طور طبیعی تولید شده و تقریبا در هر خانه‌ای به عنوان ماده اولیه لاک پاک‌کن پیدا می‌شود؛ با این وجود استفاده اصلی آن در صنعت به عنوان حلال و پاک‌کننده در آزمایشگاه‌ها است

      126.   بوتیل استات چیست؟

      بوتیل استات نوعی ترکیب شیمیایی با فرمول C6H12O2 است. از بوتیل استات عموماً به عنوان حلال برای تولید محصولاتی مانند لاک‌های آرایشی، جوهر و چسب‌ها استفاده می‌شود .

      متداول‌ترین روش برای تولید بوتیل استات از طریق فرآیند استر کردن (استری شدن) ایزومر بوتانول و استیک اسید است

      127.   ویژگی ها و کاربرد های پلی وینیل کلراید چیست؟

      پی وی سی یک پلاستیک خشک است با چگالی بالا. پلی وینیل کلراید به چند دلیل مصارف زیادی در صنایع مختلف دارد که آن‌ها را بررسی می‌کنیم.این ماده ترکیبی است از مشتقات نفت خام و گاز کلر که طی فرایند پلیمریزاسیون تولید می‌شود.

      128.   مونو اتیلن گلایکول چیست؟

      مونو اتیلن گلایکول ترکیبی آلی است که در حالت خالص، مایعی بی‌رنگ، بی‌بو و سمی با مزه‌ای شیرین است. این ماده به عنوان ضدیخ در وسایل نقلیه و پیش ماده برای پلیمرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتیلن گلیکول با دی اتیلن گلیکول (دی ال اتر سنگینتر) یا با پلی اتیلن گلیکول (پلیمر پلی اتر غیرسمی) مخلوط نمی‌شود.

      129.   نیتریک اسید چیست و چگونه تولید می‌شود؟

      نیتریک اسید (Nitric acid ) برخلاف سایر اسیدها که ترکیبی آلی هستند، ترکیبی معدنی به شمار می‌رود که به دلیل داشتن خواص اسیدی عضوی از خانواده کربوکسیلیک اسیدها محسوب می‌شود. نیتریک اسید بسیار خورنده و سمی بوده و درصد اسید موجود در آن نسبتاً بالا است. از طرفی این اسید در مقایسه با سایر اسیدها بسیار گران‌تر می‌باشد.

      130.   لسیتین چیست؟ کاربرد ها و روش تولید لسیتین

      لسیتین نامی عمومی برای توصیف ترکیبی از چربی‌ها است که رنگ زرد مایل به قهوه‌ای دارند و از جانوران و گیاهان استخراج می‌شوند. واژه‌ی لسیتین برخواسته از واژه‌ی یونانی «لکیتوز» به معنای زرده تخم‌مرغ است؛ چرا که زرده تخم‌مرغ حاوی مقادیر زیادی از لسیتین‌ها است.

      131.   تری اتانول آمین چیست؟

      تری اتانول آمین یا ترولامین با نام اختصاری TELA یا TEOA (متفاوت با TEA که تری اتیل آمین است)، مایعی ویسکوز و آلی بوده که یک آمین نوع سوم و یک تری‌اُل به حساب می‌آید. تری‌اُل به ترکیب شیمیایی گفته می‌شود که در ساختار خود، سه گروه الکلی (هیدروکسیل) دارد.

      132.   کاربرد،انواع و روش تولید سوربیتول

      سوربیتول(Sorbitol ) یک الکل قندی پلی هیدریک و غیر فرار است. از نظر شیمیایی پایدار است و به راحتی توسط هوا اکسید نمی شود . به راحتی در آب ، اتانول داغ ، متانول و چند حلال دیگر قابل حل است.

      133.   همه چیز درباره پتاسیم هیدروکسید

      پتاسیم هیدروکسید ترکیبی معدنی با فرمول KOH است که بیشتر با نام پتاس شناخته می‌شود. پتاس در کنار سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور ( NaOH) از قوی‌ترین بازها به شمار می‌روند.

      134.   مشخصات و کاربرد های مونوپروپیلن گلیکول

      مونوپروپیلن گلیکول (نام آیوپاک: پروپان ۱و ۲- دیول) ترکیبی آلی و سنتتیک با فرمول شیمیایی C3H8O2 است. نام‌های دیگر این ماده عبارت‌اند از پروپیلن گلیکول، PG و MPG . مونوپروپیلن مایعی ویسکوز، بی‌رنگ، تقریباً بی‌بو و با طعمی شیرین است.

      135.   گلیسرین چیست ؟ – ۸ کاربرد گلیسرین 

      گلیسیرین یک الکل قندی با فرمول شیمیایی C3H8O3 است. اگرچه این به طرز چشمگیری شبیه به ساختار ایزوپروپیل الکل است ، این دو ترکیب بسیار با هم متفاوت هستند . از نظر جسمی ، گلیسیرین مایع بی رنگ و غیر سمی است که با طعم شیرین آن مشخص می شود. از نظر شیمیایی ، گلیسرین الکل تری هیدریک است که به دلیل رطوبت پذیری و حلالیت آن در آب شناخته شده است.

      136.   کفپوش اپوکسی چیست؟

      کفپوش اپوکسی (Epoxy flooring ) ماده‌ای دو جزئی از جنس پلیمر است که بعد از خشک شدن حالت شفاف و شیشه‌ای پیدا می‌کند. این محصول از دو ماده به نام‌ رزین اپوکسی و هاردنر ساخته شده است که باید با اندازه‌های دقیق و مشخص، به شیوه صحیح با هم ترکیب شوند. از کفپوش اپوکسی می‌توان در سطوح صیقلی و صاف همچون سرامیک، کاشی، بتن و سنگ استفاده کرد.

      137.   پلی وینل الکل چیست؟

      پلی وینل الکلی اولین بار توسط ( Berg, Havhnel, Hermann ) در سال ۱۹۳۲ از واکنش مبادله استر بدست آمد. پلی وینل الکل PVA یک پلیمر پلی هیدروکسی است که بیشترین حجم تولید رزین مصنوعی، از نوع محلول در آب است که در جهان تولید می‌شود PVA به صورت تجارتی از هیدرولیز پلی وینیل استات تولید می‌شود زیرا وینیل الکل منومر، نمی‌تواند با درجه خلوص و هیدرولیز بالا تبدیل به پلی وینل الکل شود.

      138.   پلی آلومینیوم کلراید (PAC) چیست؟

      پلی آلومینیوم کلراید که به اختصار PAC نیز نامیده می‌شود، در بین منعقدکننده‌های (کواگولانت) موجود در بازار و صنعت، منعقدکننده‌ای پلیمری و غیرآلی (معدنی) با کارایی بالا در صنعت تصفیه است.

      139.   اسید استیک چیست؟

      ممکن است نام اسید استیک ( acetic acid ) در ابتدا برایتان آشنا باشد، از این ماده شیمیایی در صنایع بسیاری استفاده می‌شود، به طوری که ممکن است اکنون در خانه انواع مختلف اسید استیک در دسترستان باشد و یا در محل کار از آن استفاده کنید اما تا به حال متوجه آن نشده باشید.

      140.   مشخصات،کاربرد و روش تولید متیل استات

      متیل استات مایع بی‌رنگ و شفافی است که از خانواده استرها به شمار می‌آید .

      این ماده قابل اشتعال که خاصیت سمی بودن کمی را داراست؛ بویی شبیه بوی چسب و پاک‌کننده‌های ناخن (استون) دارد.

      141.   همه چیز درباره اتیل استات

      اتیل استات یک ترکیب استر ارگانیک با فرمول مولکولی C4H8O2 است. این ماده معمولا به عنوان یک حلال برای تمیز کردن، حذف رنگ و پوشش استفاده می‌شود. اتیل استات یک مایع بی‌رنگ و با بوی مشخص میوه است که معمولا این رایحه در چسب و لاک پاک‌کن‌ها شناخته شده است.

      142.   مشخصات،کاربرد و روش تولید متیل استات

      متیل استات مایع بی‌رنگ و شفافی است که از خانواده استرها به شمار می‌آید .

      این ماده قابل اشتعال که خاصیت سمی بودن کمی را داراست؛ بویی شبیه بوی چسب و پاک‌کننده‌های ناخن (استون) دارد

      143.   همه چیز درباره اتیل استات

      اتیل استات یک ترکیب استر ارگانیک با فرمول مولکولی C4H8O2 است. این ماده معمولا به عنوان یک حلال برای تمیز کردن، حذف رنگ و پوشش استفاده می‌شود. اتیل استات یک مایع بی‌رنگ و با بوی مشخص میوه است که معمولا این رایحه در چسب و لاک پاک‌کن‌ها شناخته شده است. این محصول بسیار قابل اشتعال است و دارای دمای فلش پوینت 4- درجه سانتی‌گراد و درجه اشتعال‌پذیری 3 است.

      144.   ایزوپروپیل الکل چیست؟ – 9 کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنعت

      ایزوپروپیل الکل یا IPA 99٪ ، یک مایع شفاف ، بی رنگ و قابل اشتعال است و بوی مشخص و تندی دارد . از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است ، فاقد مواد آلوده کننده ی هوا است و سمی تر از متانول است ، مدت طولانی است که به عنوان یک حلال در سطح جهانی شناخته شده است. با توجه به سیستم های مدرن تولیدی که اکنون با بازده ها و خلوص بسیار بالا این ماده ی مهم را تولید می کند ، گسترش عرضه این محصول در بازار جهانی باعث ایجاد نوآوری در کاربردهای صنعتی و حساس به آب شده است

      145.   تری استین چیست؟ کاربرد های گلیسرین تری‌ استات

      تری استین یا گلیسرین تری‌ استات نام‌های رایج تری گلیسرید ۱،۲،۳- تری‌اسیدوکسی پروپان هستند. همانطور که از نام این ماده برمی‌آید، یک تری استر از ترکیب گلیسرول و یک عامل استیله‌کننده مانند استیک اسید و استیک انیدرید است.

      146.   سوربات پتاسیم چیست؟

      سوربات پتاسیم از جمله مهمترین و کاربردی ترین محصولات شیمیایی، به خصوص در صنایع غذایی و خوراکی، به شمار می‌رود. کیمیاگران قصد داشتند که بعضی از مواد را خالص و کامل کنند. یکی از اهداف اصلی‌شان این بود که «فلزات پایه» مثل مس را با استفاده از اکسیر، به فلزات گرانبها مثل طلا تبدیل کنند! بر خلاف تصورشان، اگر می‌توانستند مس را با روشی به‌صرفه به طلا تبدیل کنند، این مس نبود که ارزش می‌یافت، بلکه طلا ارزشش را از دست می‌داد.

      147.   کربنات سدیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

      حدود 5000 سال پیش برای اولین بار مصریان باستان شکل طبیعی نمک قلیایی ترکیبی شامل سدیم کربنات دکا هیدرات و سدیم بی کربنات را استفاده می‌کردند. رسوبات معدنی نمک‌های قلیایی طبیعی، ترکیبی از سدیم کربنات و سدیم بی کربنات است که از کف دریاچه‌های خشک شده موجود در مصر، از زمان‌های گذشته استخراج می‌شده تا در تهیه مومیایی و به عنوان صابون برای شستشو و نیز ساخت ابتدایی شیشه، استفاده شود.

      148.   نیتریت سدیم چیست؟

      نیتریت سدیم، اکسنده‌ای قوی است که به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی، به ویژه در مواد گوشتی مانند سوسی و کالباس، استفاده می‌شود. این ماده محافظی در برابر رشد باکتری‌های مضر به شمار می‌آید. یکی دیگر از خصوصیات نیتریت سدیم، افزودن عطر و طعم شور و افزایش رنگ صورتی مایل به قرمز است که مشخصه گوشت فرآوری شده می‌باشد.

      149.   متانول چیست؟

      متانول از فعالیت بی‌هوازی گونه‌هایی از باکتری تولید می‌شود و از ساده‌ترین نوع الکل‌هاست. این مایع بی‌رنگ، به الکل چوب معروف است و از دیگر نام‌های آن، می‌توان به متیل الکل و الکل متیلیک اشاره کرد.

      150.   گروت چیست ؟

      در ساختار تشکیل‌دهنده این گروت موادی چون سیمان، الیاف و رزین اپوکسی و هاردنر دیده می‌شود. گروت اپوکسی در مقایسه با گروت سیمانی مقاومت بسیار بالاتری دارد.

      151.   همه چیز درباره‌ی بوتیل گلیکول

      این مایع بی‌‌رنگ دارای بوی شیرین و شبیه اتر است، چون از خانواده گلیکول اتر تشکیل شده است و یک بوتیل اتر از اتیلن گلیکول است. بوتیل گلیکول به میزان کمی جاذب رطوبت است. این محصول در دمای اتاق با آب و حلال‌های آلی متداول مانند کتون‌ها، الکل‌ها، اترها، پارافین‌ها و هیدروکربن‌های آروماتیک انحلال‌پذیر است.

      152.   اسید فرمیک چیست؟ مشخصات و کاربرد فرمیک اسید

      اسید فرمیک همانطور که از نامش پیدا است در دسته‌بندی کربوکسیلیک اسیدها قرار گرفته و خاصیت اسیدی بسیار ضعیفی دارد. اسید فرمیک ( formic acid ) را به نام‌های دیگری چون متانوئیک اسید، هیدروژن کربوکسیلیک اسید، فرمیلیک اسید و جوهر مورچه نیز می‌شناسند. امروزه از اسید فرمیک در صنایع نساجی، خوراکی و دامی استفاده فراوانی می‌کنند. اسید فرمیک به دو شکل مایع و جامد وجود دارد البته در طبیعت این اسید را می‌توان در بدن مورچه و زنبور دید به همین دلیل است که در گذشته اسید فرمیک را از تقطیر بدن مورچه به دست می‌آوردند.

      153.   همه چیز درباره‌ی پلی کربوکسیلات

      امروزه استفاده از پلی کربوکسیلات‌ها که به عنوان  نسل سوم روان‌کننده‌های بتن شناخته می‌شوند به عنوان یک فوق روان‌کننده در تهیه بتن رایج است. مهم‌ترین تفاوت این روان‌کننده با روان‌کننده کاهنده آب مقدار کاهش آب آن‌هاست.

      154.   لیگنو سولفونات کلسیم چیست؟

      لیگنو سولفونات کلسیم از سال‌ها قبل، به عنوان یکی از افزودنی‌های شیمیایی مهم مورد مصرف در صنعت بتن کاربرد داشته است. این ماده یک پودر قهوه‌ای رنگ مایل به زرد است که از خمیر چوب سولفیت چوب نرم استخراج می‌شود. لیگنو سولفونات‌ها یا لیگنین سولفونیک، پلیمرهای الکترولیتی آنیونی محلول در آب هستند.

      155.   پلی نفتالین سولفونات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

      پلی نفتالین سولفونات ها از فوق روان کننده‌های معمول‌اند که به طور عموم، بر پایه ملامین سولفونات و یا نفتالین فرمالدئید هستند. در هنگام اختلاط جذب سیمان شده و در لحظات اولیه هیدارسیون سیمان، بار منفی ذرات سیمان را افزایش داده و باعث پخش شدن آن‌ها می‌گردد

      156.   سدیم لوریل اتر سولفات (تگزاپون) چیست؟

      سدیم لوریل اتر سولفات یا تگزاپون که به اختصار SLS نامیده می‌شود، با فرمول شیمیایی NaC12H25SO4 یا سدیم دودسیل سولفات SDS ، رایج‌ترین سولفات‌های سطح فعال آنیونی در پاک‌کننده‌های سنتزی با قدرت زیاد و به طور دقیق‌تر، جزو سورفاکتنت‌ها یا همان مواد فعال سطحی یا مواد موثر است.

      157.   زایلین چیست؟

      زایلین یا دی‌متیل‌بنزن یکی از ترکیبات هیدروکربن آروماتیک است که یک حلقه بنزن با دو گروه متیل در موقعیت‌های مختلف به آن متصل است. 

      158.   سولفونیک اسید چیست؟ {فرمول،مشخصات و کاربرد اسید سولفونیک}

      سولفونیک اسید (acid sulphuric ) همانطور که از نامش پیدا است در خانواده کربوکسیلیک جای میگیرد، به همین دلیل از خواص اسیدی نسبتا بالایی برخوردار است. در واقع سولفونیک اسید ترکیبی از سولفور آلی با گروه آلکیل‌ها و هیدروکسیل سولفونیل بوده، این اسید به صورت مایعی قهوه‌ای رنگ عرضه شده و از آن در ساخت بسیاری از شوینده‌ها استفاده می‌شود و در دو گرید صنعتی و آزمایشگاهی نیز ارائه شده است. این اسید بیشتر در واکنش‌هایی که پایه اصلی آن‌ها ترکیبات آلی هستند وجود دارد.

      159.   جوش شیرین چیست؟

      جوش شیرین یا سدیم بی کربنات (نام آیوپاک سدیم هیدروژن کربنات) که با نام بیکینگ سودا نیز شناخته می‌شود، ترکیبی شیمیایی با فرمول NaHCO3 است. سدیم بی کربنات نمکی متشکل از یون سدیم ( Na +) و آنیون بی کربنات ( HCO3 -) است. نمونه‌های این جامد سفید رنگ کریستالی معمولاً به شکل پودری دیده می‌شوند.

      160.   ایزوپروپیل الکل چیست؟ – 9 کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنعت

      ایزوپروپیل الکل یا IPA 99٪ ، یک مایع شفاف ، بی رنگ و قابل اشتعال است و بوی مشخص و تندی دارد . از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است ، فاقد مواد آلوده کننده ی هوا است و سمی تر از متانول است ، مدت طولانی است که به عنوان یک حلال در سطح جهانی شناخته شده است. با توجه به سیستم های مدرن تولیدی که اکنون با بازده ها و خلوص بسیار بالا این ماده ی مهم را تولید می کند ، گسترش عرضه این محصول در بازار جهانی باعث ایجاد نوآوری در کاربردهای صنعتی و حساس به آب شده است.

      161.   اسید سولفوریک چیست؟

      علاوه بر اینکه اسید سولفوریک به طور طبیعی در گازهای آتشفشانی وجود دارد، می‌توان آن را از طریق واکنش‌های شیمیایی نیز به‌وجود آورد .

      اسید سولفوریک ماده‌ای اشتعال‌زا بوده و زمانی که در معرض تماس با دمای بالا قرار بگیرد مشتعل شده و واکنش نشان خواهد داد. بنابراین بهتر است برای کار با آن حتما یک آزمایشگاه مجهز انتخاب شود. یکی از روش های تولید اسید سولفوریک انحلال گاز SO3 در آب می‌باشد که درنتیجه این واکنش شیمیایی ساده، اسید ساخته خواهد شد.

      162.   کاربرد های اسید فسفریک

      اسید فسفریک یا Phosphoric Acid با نام‌های دیگر اورتو فسفریك اسید، محلول اسید فسفریك، اسید فسفر و فسفریك اسید شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی آن به صورت H3PO4 می‌باشد. ماده‌ای معدنی، اسیدی، بی بو و بی‌رنگ شامل فسفروس یا اتم فسفر است.

      163.   سدیم هیدروکسید چیست؟ -کاربرد ها و روش تولید سود پرک

      Sodium hydroxide (سدیم هیدروکسید) یا سودسوزآور ترکیبی معدنی با فرمول شیمیایی NAOH ، سفید رنگ و جامد است. به شدت رطوبت و دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب می‌کند، از این رو برای حمل و نگهداری باید مراقبت‌های لازم را به عمل آورد.

      164.   همه چیز درباره‌ی بوتیل گلیکول

      نقطه جوش بالا، فراریت پایین و بوی ملایم از دیگر خصوصیات بوتیل گلیکول است. این ماده به عنوان حلال و ماده­ آغازین برای سنتزها مورد استفاده قرار می‌گیرد .

      به عنوان یک حلال نسبتا غیرمتعارف، ارزان قیمت و با سمیت کم، آن را در بسیاری از محصولات خانگی و صنعتی به دلیل خواص سورفکتانتی استفاده می‌کنند. کمک حلال عالی در سیستم‌های پوشش آبی (رنگ‌های پایه آب) است.

      فرم استعلام قیمت
      ثبت اطلاعات
      logo-samandehi